فواید بیوتین

فواید بیوتین بیشمار است. بیوتین یکی از ویتامین های گروه B است که در موادغذایی یافت می شود. این ویتامین به بدن کمک می کند تا موادغذایی را به انرژی تبدیل کند و نقش های مهم دیگری نیز در سلامت بدن به عهده دارد. بیوتین، سلامت مو و ناخن را تقویت کرده و زمینه یک بارداری سالم را فراهم می کند.

فواید بیوتین

 

فواید بیوتین

بیوتین جزو ویتامین های گروه B است که به آن ویتامین B-7 یا ویتامین H نیز می گویند  و حرف H از لغات آلمانی "Haar und Haut" گرفته شده که به معنی مو و پوست می باشد. بیوتین یک ویتامین محلول در آب است. بدن ما ویتامین های محلول در آب را ذخیره نمی کند بنابراین لازم است که این ویتامین از طریق رژیم غذایی جذب شود. کمبود بیوتین نسبتا نادر است، با این حال برخی افراد مانند زنان باردار و افرادی که میزان زیادی مشروبات الکلی مصرف می کنند، دچار کمبود خفیف این ویتامین شوند. خوردن تخم مرغ خام به صورت منظم می تواند منجر به کمبود بیوتین شود زیرا سفیده تخم مرغ خام حاوی پروتئینی بنام آویدین است که با بیوتین پیوند می شود و از جذب آن در بدن جلوگیری می کند. پختن تخم مرغ، آویدین را غیرفعال می کند.

درمان ام.اس با مصرف بیوتین

مولتیپل اسکلروز یا ام.اس یک بیماری خودایمنی است که در آن پوشش محفاظ رشته های عصبی در مغز، نخاع و چشم آسیب می بیند. این پوشش محافظ، میلین نام دارد و بیوتین نقش مهمی در تولید آن دارد.

سلامت ناخن و مو

از مهم ترین فواید بیوتین سلامت موها است. رژیم غذایی می تواند نقش مهمی در سلامت پوست و مو داشته باشد. برخی غذاهای موثر برای داشتن موی سالم، شامل: تخم مرغ، آجیل و ماهی چرب می باشند. بسیاری از محصولات تقویت کننده مو، حاوی بیوتین هستند. کمبود بیوتین می تواند منجر به ریزش مو شود که این نشان دهنده نقش این ویتامین در حفظ سلامت مو می باشد. با این وجود تعداد خیلی کمی از تحقیقات، مصرف بیوتین را در افرادی که دچار کمبود بیوتین نبودند، در سلامت مو موثر دانسته اند.

مصرف بیوتین در دوران بارداری و شیردهی

بیوتین برای زنان باردار یا شیرده بسیار مهم می باشد. کم بودن سطوح بیوتین در طول بارداری شایع است. در واقع حدود 50 درصد از زنان باردار در ایالات متحده امریکا دچار کمبود بیوتین حداقل به صورت خفیف باشند. کمبود خفیف بیوتین می تواند بر سلامت فرد تاثیر بگذارد اما به اندازه ای نباشد که موجب بروز علایم قابل توجهی شود. از آنجاییکه در دوران بارداری، بدن، بیوتین را سریع تر تجزیه می کند، پزشک ها بر این باورند که کمبود بیوتین در دوران بارداری شایع است. درنتیجه یک زن باردار در مقایسه با یک زن غیرباردار ممکن است به بیوتین بیشتری از طریق رژیم غذایی یا مکمل ها نیاز داشته باشد.

سلامت پوست

دانشمندان به طور کامل فواید بیوتین را در سلامت پوست درک نکرده اند. با این حال افرادی که از کمبود بیوتین رنج می برند، ممکن است مشکلات پوستی مثل قرمزی و راش پوستی را تجربه کنند. برخی افراد معتقدند که بیوتین می تواند به بهبود پسوریازیس کمک کند. تاثیر این ویتامین بر پوست می تواند در نتیجه تاثیر آن بر متابولیسم چربی باشد. این فرایند برای حفظ سلامت پوست مهم است و ممکن است در افرادی که سطوح پایین بیوتین دارند، این فرآیند آسیب ببیند.

بیوتین در چه مواد خوراکی وجود دارد؟

بیوتین در انواع موادغذایی وجود دارد. به همین دلیل کمبود این ویتامین بندرت رخ می دهد. غذاهایی که غنی از بیوتین هستند، شامل گوشت اندام های حیوانات مثل جگر و کلیه، مخمر، زرده تخم مرغ، پنیر، دولپه ای هایی مثل سویا و بادام زمینی، سبزیجات برگدار، گل کلم، قارچ ها، مغزها و کره گرفته شده از مغز ها

به علاوه باکتری های روده، مقداری بیوتین تولید می کنند. برخی افراد، مکمل های حاوی بیوتین یا مکمل های حاوی بیوتین در ترکیب با دیگر ویتامین ها را مصرف می کنند.