تفاوت های بین قند طبیعی و مصنوعی

دو دسته قند موجود در موادغذایی داریم. به نام  قندهای طبیعی و قندهای مصنوعی که قندهای طبیعی به صورت طبیعی و در طبیعت یافت می‌شوند مثل قند میوه فروکتوز و قند شیر که به آن لاکتوز می گویند.

تفاوت های بین قند طبیعی و مصنوعی

 

تفاوت قند مصنوعی و طبیعی

 

فرق قند طبیعی و مصنوعی در این است که قندهای مصنوعی هنگام تولید مواد غذایی اضافه می شوند. قند های مصنوعی شامل هر قند، شکر یا شیرین کننده مصنوعی هستند. به عنوان مثال اضافه کردن شکر، به قهوه و چای استفاده از قندهای مصنوعی به حساب می آید. البته مصرف این نوع قندها به چای یا قهوه صبحگاهی ممکن برای سلامتی توصیه نمی شود.

قند و شکری که ما روزانه در غذاها و نوشیدنی اضافه می کنیم و همچنین قند و شکر موجود در غذاهای آماده، در گروه قندهای مصنوعی قرار می‌گیرند. نیازی نیست استفاده از قندها را به طور کامل کنار بگذارید. مشکل این است که مقادیر شکر و قند در غذاها، نوشیدنی و .. زیاد است. بسیاری از افراد روزانه مقدار بالایی از این غذاها و خوردنی ها را مصرف می کنند که برای سلامتی مضر است. سازمان جهانی سلامت توصیه می‌کند که حداکثر قند و شکر مصرفی روزانه را به ۶ قاشق غذاخوری در روز برسانیم تا بتوانیم سلامتی و تندرستی خود را حفظ کنیم. به صورت طبیعی قند فروکتوز در میوه‌ها با فیبر و آب زیاد همراه است. وقتی یک میوه می‌خوریم، دریافت این مواد در کنار هم باعث می‌شود با مصرف کالری کمتر، احساس سیری کنیم و دست از غذا خوردن بکشیم. به این اتفاق شاخص سیری می‌گویند.

ضرر مصرف زیاد قند برای بدن

تحقیقات نشان داده است، افرادی که رژیم غذایی سرشار از قند و شکر دارند، احتمالا بیش از سایرین تجربه اضافه وزن خواهند داشت. شکر قادر است با هورمون‌های بدن درگیر شود و در عملکرد آن­ها اختلال به وجود آورد. این اختلال­‌ها شامل اختلال در به وجود آمدن احساس سیری و رضایت پس از صرف غذا با شکر بالا و افزایش کالری و اضافه کردن وزن است. مصرف قند و شکر بیش از اندازه می تواند سبب آسیب زدن به متابولیسم بدن شود که در نهایت به افزایش انسولین و واحد های چربی می‌انجامد. قند و شکر مصرفی اگر به مقدار زیادی باشد باعث کاهش سلامت دهان و به وجود آمدن دیگر بیماری های مثل بیماری قلبی، دیابت و سرطان خواهد شد.

مصرف زیاد قند برای بدن

علاوه بر اینکه قند و شکر مصنوعی سبب مشکلات زیادی برای سلامتی می­‌شوند، اعتیادآور نیز هستند. این ماده باعث می‌­شود دوپامین در مرکز مغز ترشح شود. ماده‌ای که اثری مشابه مواد مخدر بر مغز دارد و سبب اعتیاد می‌­شوند. این موضوع حتی باعث می­‌شود هر چه بیش­تر قند مصرف کنیم میل به خوردن آن نیز بیشتر می‌شود و این اتفاق زمانی افزایش می‌یابد که استرس بالایی داریم.

قند طبیعی و قند مصنوعی

اگر قند به طور طبیعی در موادی مثل قند فروکتوز در میوه و قند لاکتوز در شیر باشد، بدن ما میتواند آن را همراه با فیبر و آب موجود هضم کرده و سبب رفع گرسنگی شود. اما بسیاری از غذاهای آماده که فروکتوز اضافه شده به مواد غذایی فاقد فیبر، آب و مواد مفید دیگر هستند. قندهای مصنوعی افزوده به مواد غذایی و غذاهای فرآوری شده در بدن سبب رفع گرسنگی نشده و باعث تشکیل چربی در بدن ما خواهند شد. برای جلوگیری از چنین اتفاقی کافی است از قند مصنوعی پرهیز کنید و به جای آن از قند غذاهای طبیعی لذت ببرید.